iBu SayaNg aNaK2 N aYaH

iBu SayaNg aNaK2 N aYaH
aku bersyukur menjadi seorang isteri dan ibu..kehadiran kalian menambah seri dalam hidup ku

Friday, February 21, 2014

cara express goreng ayam beku dari peti sejuk




wah..dah lama betul tak ber update blog ni. nasib baik igt lagi password klu tak, alamatnye selamat berkubur la jwg nye.. nafsu ber'bloging' dah tak berapa nak naik lately ni. sibuk sangat ngan mcm hal kehidupan (tak nak kalah la konon,bz lah sangat...)

macam tak caya pulak aku nak bg tip kan? bukan la tips high class pun. tip ni sgt sesuai dgn org yang macam aku je.. tips time darurat.

kali ni nak turun kan ilmu memasak.. cara mudah dan pantas sekiranya dah masuk ketegori 'perut darurat '
sebelum tu nak serita jugak sejarah asal kejadian. for your info hubby ai sekarang ni tgh berdiet. tgh gairah mengayuh basikal. tqvm to my hubby sbb terbuka hati nak berdiet. kire meringan kan kerja isteri terchinta lah. xpayah la aku tergopoh gapah balik nak masak lagi. tp sebelum balik kerja make sure aku dah full kan tank aku. kire boleh tahan sampai pagi esok.

nak dijadikan cerita, aku tak sempat nak penuhkan tank sebelum balik keje, sampai je rumah lapar tahap keluar peluh sejuk. dalam peti tinggal ayam je. nak rendam tunggu lembut lepas magrib la baru aku boleh masak jwb nye..malam tu pulak aku ada kelas mengaji.pkul 8 dah kene g ngaji..

ting!!!! dapat la petunjuk..syukur alhamdulillah...aku pun potong ayam tu saiz kecik sikit.ayam tu tgk beku lagi..lepas tu masuk periuk n rebus.


letak air sikit je tau.nnt ais kat ayam tu cair,air pun jd banyak.
rubus ayam tu sampai ais diyakini cair,sekali gus isi ayam pun akan masak.
tambah garam n serbuk kunyit secukup rasa. nanti tak payah nak gaul dgn kunyit n garam lagi

lepas diyakini ais dah cair,air rebus tu pun dah hampir kering boleh la goreng terus ayam tu
goreng dalam 5 minit je. xpayah lama2. agak2 dah nmpak garing boleh la angkat.

nilah hasilnye..rasa masin tu sebati dlm isi ayam.
ayam pun masak sempurna.


kalau aku yang makan sorang,dah cukup lauk mcm ni,janji perut aku kenyang. masak je ayam, terus senduk nasi,tuang kicap n potong cili tabur je atas nasi tu. senang kan hidup aku? gambar nasi tak lupa nak snap sbb dah lapar tahap gaban.

alhamdulullah...syukur lah rezeki aku untuk mlm tu. dapat lah aku g mengaji dgn keadaan perut kenyang.




No comments:

Post a Comment