iBu SayaNg aNaK2 N aYaH

iBu SayaNg aNaK2 N aYaH
aku bersyukur menjadi seorang isteri dan ibu..kehadiran kalian menambah seri dalam hidup ku

Monday, March 11, 2013

PANCAKE untuk sarapan hari minggu




Wah macam chef pulak aku kali ni..asik n3 masak memasak je..ni pun hasil meng'google' jugak..sekali sekala apa salah nye kita cuba makanan yang lain untuk sarapan.tambah pulak kalau hujung minggu..masak sendiri lagi puas hati. aku pulak macam diktetor...PAKSA makan sampai habis ape yang aku masak..dan xde org lain lagi yang menjadi mangsa aku melainkan Mr.Suami tercinta..aka sepul.....die lah yang TERPAKSA habiskan segala macam yang aku masak. sedap or tak aku tak peduli.yang penting jangan membazir,terutama membazir kudrat n usaha aku memasak. so tak hairan lah kenapa si sepul tu semakin membulat...ni lah rahsianya...bukan dapat isteri yang pandai masak.tapi dapat isteri MEMAKSA habiskan ape yang dimasak...hahahaha....gelak dengan angkuhnya ala2 action kamen!!!


bila dah ada gelembung2 kecik macam ni
boleh lah kita terbalikkan die

siap!!!!
sedia untuk dimakan

buat teh kow2
pastu sapu butter n madu..
makan sambil tengok tv...
santai di hujung minggu bersama family...


share resepi...

1 biji telur saiz A
1/4 cwn gula
3/4 cwn susu segar/ susu cair
1 cwn tepung gandum
1 tsp baking powder
1/4 tsp garam
1 sudu besar butter dicairkan

cara-cara

1. pukul telur dan gula hingga kembang.masukkan susu
2. masukkan tepung gandum yang telah diayak bersama baking powder dan garam.kacau sebati bersama butter.
3. panaskan kuani non-stik dan sedikit minyak
4.apabila timbul buih2 kecil di permukana (spt gambar di atas) boleh lah balikkan.
5. angkat dan hidangkan

*1 adunan dapat 6 keping pancake (guna senduk kecil)



No comments:

Post a Comment