iBu SayaNg aNaK2 N aYaH

iBu SayaNg aNaK2 N aYaH
aku bersyukur menjadi seorang isteri dan ibu..kehadiran kalian menambah seri dalam hidup ku

Monday, March 11, 2013

PASAL MAKANAN LAGI???

 
 
Jangan pelik sebab hari ni aku asik cerita bab makanan je..dah jadi macam pencinta makanan tegar dah..bukan aku tak cinta makanan.aku klu bab makan is makan.no time to take gambar2 ni. dah lupa nak buat benda lain melainkan nak makan aje bila makanan dah ada depan mata.
 
semalam entah kenapa aku rajin plak nak mengabadikan gambar makanan ni semua. ooo maybe sebab tak ada yang mengganggu kat dapur.delisha n ayah dah tertido depan tv..klu tak mesti masing2 ada part masing2 yang mengganggu ketenteraman aku kat dapur.
 
hari2 mesti asik fikir nak masak ape...semalam dah ikan.hari ni ayam lah pulak. kita masak sup ayam,kacang buncis goreng n sambal gesek (nogori punya sambal).capai kunci kereta n takan minyak kuat2 g beli sayur n daun sup.yang lain2 semua dah ada.
 
bila masak lauk ni teringat kat my sahabat...masa bujang2 dulu klu pergi rumah bujang die mesti dia masak benda2 ni.klu tak masak pun aku yang request.. terangkat beb!!! so sambil masak sambil terkenang zaman kite org muda belia..memang seronok..
 
korang tau ape itu sambal gesek? klu tak tau boleh terus membaca n tengok gambar2 kat bawah. sape nak try pun boleh.
 
 
 
 
kacang buncis..
aku dah insaf,xmau membazir.
masak sikit je...dpt sepiring kecik n cukup untuk 2 org mkn sampai mlm
 
sup ayam + kerrot + kentang + tomato
 
 
tabur bawang goreng n daun sup + daun bawang
jangan tanya kenapa daun sup & bawang aku potong panjang2
jawapan nya.senang aku nak asingkan supaya aku tak termakan.
 
 
cara-cara nak buat sambal gesek...
cili + garam halus
tumbuk sampai lumat.klu tumbuk cili dgn garam sekali
xde lah cili tu melompat masuk dlm mata korang
pastu cili pun cepat hancur

sila guna lesung batu ok....
tu ciri2 lesung batu org rajin masak..
bukan kotor ye...hahaha ayat  kaver

kupas ikan bilis n cuci bersih
bila cili dah lumat,boleh la masuk kan ikan bilis pulak
tumbuk kasi pecah2 sikit,jgn sampai hancur macam cili pulak
pastu perah lumau kasturi.ikut tekak la nak masam mcm mane.

macam ni lah hasil nya.
rasa nye = pedas + masin + masam

 

tu dia menu hari minggu..
tak payah nak tggu berhidang baru amik gambar.
kita amik je gambar dengan periuk2 sekali.
atas dapur gas lagi.
mudah n selamat..
 
 
makan berkonsepkan senduk n cedok sendiri-sendiri. amik banyak mana yang korang nak mengikut perut masing2.tak perlu berhidang2 kalau setakat makan berdua. lepas tu mari makan berjemaah depan tv & jangan lupa basuh pinggan masing2. setel.
 
 
 
PERUT KENYANG HATI SENANG

2 comments: