iBu SayaNg aNaK2 N aYaH

iBu SayaNg aNaK2 N aYaH
aku bersyukur menjadi seorang isteri dan ibu..kehadiran kalian menambah seri dalam hidup ku

Thursday, April 4, 2013

LAUK SPECIAL



Special lah sgt.....xtau la takak org lan mcm mane.tapi ikut tekak aku terbaeekkkk!!!!! bukan special dari segi harga.tapi special dari segi rasa n proses memasak.

nak masak ikan bilis tu bukan nye semudah masah sup or singgang tau.kena kupas dulu ikan bilis.pastu belah 4, basuh n rendam.kupas bawang besar,bawang putih n pipil (cabutkan cili dari tangkai) la cili.basuh n potong la sekalian bawang2 tersebut. part paling susah,tumbuk cili. risiko cili melompat kat mata pertu diambil. aku bukan bland tau.aku tumbuk guna lesung batu.very the tradisional tau!!!! pastu goreng la ikan bilis tu dgn api kecil sampai rangup.angkat ikan bilis,tumis pulak bahan yang ditumbuk.nak nampak garing sila terjunkan ikan bilis pulak.kecik kan api n kacau rata.sampai garing kesemuanya..haaaaaaa...macam tu lah proses nak masak ikan bilis a.k.a lauk special ni....bab tumbuk menumbuk tu yang buat iakn bilis ni lebih special..klu tak caya sila try.n pastikan masak nasi lebih.taku tak cukup pulak nasik tu.

bab goreng telur mata pulak memang aku fobia sikit.sebab dah pernah kene.minyak terpercik.dah bertahun2 parut ada lagi.sekarang ni aku rajin sikit.pecah telur dalam mangkuk or cawan n curah dlm kuali.dari jauh pun aku boleh curah..langkah selamat..dengan izin Allah la...klu tak,xselamat jugak..





semua gambar sama je...saje upload bebanyak...
so sekian.ni lah makanan laki bini untuk malam tersebut.
date bila aku pun dah lupa.
nasib baik kawin ngn lelaki yang sempoi.
makan aje lah ape yang bini masak.




selingan

delisha n hana...sepupu sepapat.
hana lah org paling hapi bile dgr delisha nak balik kg.
delisha pulak klu boleh hari2 nak balik kg nak main ngn hana.


1 comment:

  1. sodap lak aiii nengok lauk ni.. menyelerakan huhuhu..

    ReplyDelete