iBu SayaNg aNaK2 N aYaH

iBu SayaNg aNaK2 N aYaH
aku bersyukur menjadi seorang isteri dan ibu..kehadiran kalian menambah seri dalam hidup ku

Tuesday, October 18, 2011

Weekend aku bersama jiran2

Aku mau bercerita tapi cerita ape ye? ada cerita tapi xdo pic...

kite cerita kosong aje lah.dlm blog ni xleh bersembang cz one way communication je.so bukan berbual kosong juz cerita kosong.

Disebalik cerita aku membelah kesunyian pagi drive sensorg,rupanya ada org meninggal kat umah aku.sbb aku tak tau aku pun berani lah kluar rumah.klu tau,kluar peluh jantan lah aku kluar rumah nak g ke kereta nampak gayanya. tak mau cite pasal org yg meninggal tu, cite pasal xtvt org yg masih hidup ni. Ape pun takziah utk Abang Man & family atas pemergian anakanda nye (aku tak kanal pun anak die yg meninggal tu)

aku sampai rumah dah pikul 7 pagi.plan nak tido sepuasnye sampai tgh hari sbb aku tak tido pun mlm tu.
sampai je rumah jiran dpn rumah bg tau berita kematian tu.ape lagi terus celik la bijik mate aku. mandi2 n kemas rumah sikit2 n terus join jiran2 yg ada kat luar.

tlg prepare makanan utk org balik dari kubur nnt.masak utk lunch skali.semuanye bergotong rayong. kat kwsn rumah aku tu masih lagi mengamalkan gotong royong. so kene join la tlg2 ape yg patut.dah setel bab siang aku pun lari balik umah jap nak tido.tido sampai hujan lebat kat luar pun aku tak sedar. ape lagi selamat lah kain baju aku yg berjemo kat luat tu bermandi hujan. Adoi......tambah lagi astu kerja.

petang plak sambung masak smula utk tahlil. gotong rayong jugak.join skali lagi. masak sampai dah nak magrib.lepas isyak, majlis tahlil.pukul 11 mlm baru setel.ape lagi lepas kemas sikit2 aku pun menonong je balik rumah cz mcm ada batu besar je bergantung mate aku ni.Fuh... mmg letih. tapi disebabkan jiran ni semuanye baik2 laratkan gak lah tolong ape yg boleh.

esok nye plak (Ahad) penat pun tak hilang sgt lagi.nak masak breakfast pun mls. aku pun bagi je tepung kat akk depan umah suh die tlg masakkan cekodok.hehehe setel bab makan pagi ni...pas masak mkn la ramai2 dpn rumah. selamat aku tak payah masak.. dah kenyang perut sambung tlg setelkan pinggan mangkuk kat pondok tempat tahlil smlm. die org dah siap masak nasik goreng. rezeki2...mmg xpayah la aku masak tgh hari ni...

rezeki lagi...mee rebus plak.jiran sebelah rumah masak n makan ramai2 kat umah die.. sah mmg aku tak payah la masak.siap tapaukan lagi...boleh rehat2 je...kih...kih...kih... dah kenyang jagi lah ular sawa..melingkar dlm rumah..

petang, bergosip sambil buat kuih loyang a.k.a kuih ros. kuih ni kuih tradisional.masa aku kecik2 dulu slalu  jumpa kat umah org time raya.skrg ni dah jarang sgt jumpa.dpt gak blajar buat kuih tu. sambil masak sambil makan kuih tu.agk2 aku dah kenyang, aku pun masuk la rumah.alasan,aku nak masak plak.xlrt nak tlg smp habis.byk sgt die org buat. hehehe kdg2 aku ni xleh pakai gak.

pas tu mlm pun menjelma. aku pun zzzzzzzzzzzzzzzzzzz.

tu lah aktiviti aku minggu lepas. klu aku ada aku bercampur la ngn masyarakat. klu dah balik kg or time standby mmg aku dah tak peduli org. kerja perlu diutamakan cz tu lah periuk nasik aku.



klu korg tak kenal ni lah kuih nye..google je..

No comments:

Post a Comment