iBu SayaNg aNaK2 N aYaH

iBu SayaNg aNaK2 N aYaH
aku bersyukur menjadi seorang isteri dan ibu..kehadiran kalian menambah seri dalam hidup ku

Monday, March 11, 2013

KEK KUKUS COKLAT MOIST




minggu lepas minggu mood rajin ke dapur.kalau mood rajin dah sampai ni rasanya dari pagi sampai malam aku nak dok dapur xnak kluar2...

pagi2 buta lagi jiwa meronta2 nak cuba masak kek kukus ni...tapi kena sabarkan hati sebab bahan2 pun ada kat kedai..so bawak bertenang tunggu sampai kedai bukak n baru boleh memecut laju ke kedai.sementara tu boleh la kemas2 rumah n mendobi...

sementara pengukus yg aku beli tu berkilat n aku pun suke tgk kukus tu, boleh la aku guna kan...masak ape yang boleh dimasak.nanti sampai lah satu tahap aku dah meluat dgn kukus tu, masa tu aku pun buat2 tak nampak je..say no to kukus....

hasil meng'google' resepi KEK KUKUS COKLAT MOIST ni lah hasil nya...tapi resepi ni perlu di ubah suai sikit untuk rasa yang lebih umphhhh.....



fresh dari periuk kukus


dah siap topping...
tapi kek dah terlebih tuang...
topping pun pekat.kalau cair mest lagi moist...


kasi potong sikit kek tu....

cubaan pertama.....
insyaa allah cubaan kali kedua akan tebih mantop!!!


mari kita share resepi nye....

1 cwn serbuk koko
1 cwn susu cair
1 cwn gula pasir
1 cwn butter
*campurkan bahan-bahan di atas dan masak sebati.biarkan suam

bahan tepung
1 1/4 cwn tepung gandum
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
*ayak bersama

3 biji telur saiz A
1 sudu teh asen vanila

cara-cara

1. pukul telur hingga kembang.
2. masukkan adunan koko yang telah suam dedalam adunan telur.kacau hingga sebati.
3. masukkan campuran tepung sedikit demi sedikit.kacau hingga sebati.
4. panaskan periuk kukus.sapulan loyang dengan sedikit minyak dan tuangkan adunan.
5. masukkan adunan kek ke dalam periuk kukus dan kukus selama 45 minit dengan api sederhana.

bahan topping

3/4 cwn serbuk koko
5 susu makan susu pekat manis
1/2 susu makan shortening
2 cwn air panas.

*masak semua bahan tersebut.kacau hingga sebati menggunakan api kecil.masak sehingga agak likat. dan tuangkan ke dalam kek yang telah siap di kukus.

** kalau loyang saiz 20cm boleh dpt 2 
**kalau nak kek lebih gelap boleh campurkan coklat emulco dan kurangkan kuantiti serbuk koko.





1 comment: